Na počátku léta se mi dostala do ruky kniha mých dlouholetých kolegů, zkušených pedagogů, lektorů i poradců ve školství – Marka Tvrdoně a Karla Opravila.
Název mne popravdě trochu zarazil a obával jsem se, že půjde jen o další z mnoha nových knih, které módně říkají, jak by to české školství mělo vypadat, co jak by mělo dělat, a hlavně …, co se nyní dělá špatně.
Naštěstí už zběžná prohlídka mé obavy rozptýlila, protože kniha je nejen psána čtivou vyprávěcí formou, ale především hluboce cílí na pravý opak. Tedy na to, co je dobré dělat, co nyní funguje a školám a učitelům se vyplácí.
Díky tomu bych hlavní přínosy shrnul do několika bodů:
- Praktičnost – především je to osobní praxe a zkušeností obou autorů. Z jejich vlastní praxe i z praxe škol, kde lektorují a spolupracují.
- Osobitost – autoři otevírají častá témata, ale současně témata někdy tak trochu zprofanovaná a zaplevelená spoustou balastu. Nebojí se je otevřít a prezentovat své osobní názory a postoje. Tyto jejich osobité pohledy jsou skutečně někdy neortodoxní. Mnohým se z toho asi budou kroutit nejen palce u nohou. Současně autorům nelze upřít fakt, že ten jejich pohled a postoj docela věci zjednodušuje nebo poskytuje užitečný nadhled.
- Originalita – jestli oba autoři něco mají, tak je to nekončící studnice svých nápadů, zkušeností a nástrojů z praxe. Takže žádné plagiáty, klišé a ohraná zaklínadla, kterých je všude plno a samotní učitelé už jsou na ně alergičtí. Nutno dodat, že právem.
- Komplexní pohled – nesklouzávají k povrchní pozitivitě, ale popisují věci, situace a problémy z obou pohledů. Nechybí tak optimistické řešení, ale ani opatrné upozornění na rizika a problémy.
- Užitečnost – zdánlivě jednoduché návody a řešení jsou velmi praktické a vychází z reálných situací a praxe. Rozhodně stojí za vyzkoušení nebo alespoň za zamyšlení.
- Příjemná forma – nikomu nic nevnucují, nejde o militantní prosazení jejich názorů a zkušeností. Konec konců to sami na počátku na to upozorňují – my nabízíme – vy vybíráte. Dáváme to nejlepší z naší praxe a na vás je, co se vám líbí a hodí. Navíc nechybí odlehčující humor.
- Lidskost – i přestože upozorňují a popisují i některé negativní aspekty a stránky, tak se nikdy nevytratil jejich sice pragmatický, ale současně osobitý lidský přístup.
Je to kniha, kterou můžete číst z kterékoli části. Prostě kdykoli a kdekoli otevřít a začít číst. Nejde o školometské a skriptové pojednání a odborné analýzy, ale o povídání nad mnoha důležitými i náročnými tématy a oblastmi, se kterými se školství potýká. Své si tak najdou ředitelé a zástupci ze škol, ale i třídní učitelé a jejich asistenti tzv. v první linii.
Současně oba autoři cílí nejen na didaktické aspekty ve školách, ale dost často i na oblast tzv. soft skills učitelů, které si svojí důležitostí s didaktickými aspekty nijak nezadá. I zde vidím přidanou hodnotu této publikace.
Publikace si nedělá ambice na vysoce odbornou a vědeckou studii, je pro školství, učitele i rodiče přínosná. Za mne milá forma nabízí lehké čtivo se spoustou podnětů k zamyšlení.
Mgr. Miloslav Hubatka